tirsdag 25. juni 2013

Rødflekket perlemorvinge


Norsk: Rødflekket perlemorvinge   English: Pearl-bordered Fritillary    Latin: Boloria euphrosyne
  
Den rødflekkede perlemorvingen er spredd over hele landet, bortsett fra i høyfjellet.  Den er ellers spesielt vanlig på Vestlandet.  Vingespenn 4 - 4,5 cm

Selv om en rødflekket perlemorvinge er vanlig, har jeg bare hatt ett eneste bilde av den hittil.  Denne fikk jeg øye på i dag, blant blomstene i en veikant.  Nå er den til forveksling lik brunflekket perlemorvinge.  Det var først da jeg kom hjem og fikk sett nærmere på undersiden av vingen, at jeg skjønte hvilken fin fangst jeg hadde gjort med kameraet.

De tre første bildene her er fra Slåstad i Sør-Odal, Hedmark.



Bare en hvit midtflekk på undersiden av vingen.  Dette skiller den fra  denbrunflekkete perlemorvingen, som har flere.



Her har den "resignert", etter at jeg hadde fulgt etter den fra landingssted til landingssted et kvarters tid eller så.




Dette bildet ble tatt i fjor, i hagen hjemme.


Ingen kommentarer: